Spletno mesto uporablja piškotke za zagotavljanje najboljše učinkovitosti spletne strani.
Z nadaljevanjem brskanja po strani se strinjate z uporabo piškotkov. Za več informacij kliknite tukaj

Weber Saint-Gobain - Official website of the company

Zakaj je tih dom tako zelo pomemben za vaše dobro počutje?

Sodoben svet je poln hrupa. Od zvoka prometa, hrupa elektronskih naprav, televizorjev in razvedrilnih sistemov, do vseprisotne pasivne in aktivne komunikacije v obliki oglasov, telefonskih klicev ter hrupa iz ozadja, ki prihaja od drugih ljudi – jakost zvoka v naših življenjih se nenehno povečuje.

Zgoščena poselitev v mestih, tehnologija in oprema, ki proizvajata hrup, ter človeška dejavnost skoraj 24 ur na dan so dramatično spremenili naše zvočno okolje iz stopnje sprejemljivega do hrupa, ki se mu aktivno izogibamo. Ta povečana jakost zvoka ter izpostavljenost hrupu lahko povzročata neugodje, stres in zdravstvene težave.

Naše akustično udobje je odvisno od zaščite pred izpostavljenostjo hrupu, od našega občutka varnosti in zasebnosti. To je še zlasti pomembno v naših domovih. V nadaljevanju vam bomo predstavili negativne vplive obremenitve s hrupom ter korake, ki jih lahko izvedete, da jih v svojem domu odpravite. Naučili se boste tudi, kako lahko tih dom prispeva k vašemu splošnemu zdravju in dobremu počutju.

Negativni vplivi obremenitve s hrupom na naše zdravje

Kadar govorimo o obremenitvi s hrupom ali motnjah, ki jih povzroča hrup, govorimo o neželenih ali motečih zvokih. Ti lahko vplivajo na našo vsakodnevno rutino ter kakovost našega življenja. Večja in daljša izpostavljenost obremenitvi s hrupom pomeni tudi resnejše negativne vplive. Hrup lahko vpliva na naše fizično zdravje ter splošno dobro počutje, pa tudi na številne druge vidike naših življenj, vključno s koncentracijo, spanjem, komunikacijo in rekreacijo.

Svetovna zdravstvena organizacija navaja sedem kategorij škodljivih vplivov na zdravje:

  • okvara sluha,
  • oslabljena govorna komunikacija,
  • motnje spanja,
  • težave s srcem,
  • duševno zdravje,
  • zmanjšana telesna zmogljivost,
  • spremenjeno socialno vedenje in nemir.

Raziskave so pokazale, da se naše telo na izpostavljenost hrupu (ne glede na to, ali spimo ali smo zbujeni) odzove s povišanimi ravnmi stresa in z njim povezanih hormonov. To lahko vodi v povišani srčni utrip in krvni tlak ter oslabljen imunski sistem. Večji stres lahko prispeva tudi k pojavu sladkorne bolezni ter ovira kognitivni razvoj in razvoj jezikovnih spretnosti otrok.

Psihološki vplivi vključujejo jezo, spremembe razpoloženja, živčnost, pomanjkanje koncentracije, slabost in glavobole. Zato so ključnega pomena ukrepi za obvladovanje vsakodnevnih napadov na naše bobniče. 

5 korakov, s katerimi si lahko zagotovite tih dom

1. Izklopite svoje naprave

Od elektronskih naprav do računalnikov, televizorjev in razvedrilnih sistemov ter polnilcev mobilnih naprav: vse naprave povzročajo hrup, tudi ko jih ne uporabljate ali so v stanju pripravljenosti. Ne glede na to, ali gre za ventilator ali drugo komponento v napravi, ki oddaja vibracije ali se polni, obremenitev s hrupom iz naprav igra pomembno vlogo pri povečevanju stresa. Svoje elektronske naprave vsaj enkrat v celoti izklopite ali jih celo izključite iz vtičnic, da zaslišite ter občutite razliko. Prednost tega ukrepa je tudi v tem, da boste prejeli nižji račun za elektriko.

2. Optimizirajte tišino

Hrupne naprave, kot so pralni in sušilni stroji ali peči, naj bodo postavljene daleč stran od vaših spalnih in bivalnih prostorov. Posteljo postavite tako, da z nje ne boste slišali zvoka ogrevalne ali klimatske naprave. Prepoznajte vire hrupa in jih poskusite premestiti ali vsaj izolirati. Opravila, ki povzročajo hrup, poskušajte izvajati takrat, ko v kar najmanjši meri vplivajo na druge osebe v vašem gospodinjstvu in okolici.

3. Zvočno izolirajte svoj dom

V svojem domu lahko izvedete nekatere spremembe in izboljšave, s katerimi blokirate zunanji hrup, zmanjšate zvok ali izolirate sobe. Preproge in mehke talne obloge lahko ublažijo zvok trdih talnih oblog. Okna so pogosto šibki člen: zagotovite si okna z zvočno izolacijo in zatesnite okvirje oken, da zmanjšate obremenitev s hrupom iz zunanjosti. Zunanje stene naj bodo zvočno izolirane, prav tako tudi notranje, če živite v večstanovanjskem objektu. Pohištvo, kot so police, stenske obloge ali zavese na oknih, lahko ublažijo zvok, ki nastaja v isti sobi. Vrata opremite z gumijastimi trakovi, ki preprečujejo vstop zvoka iz zunanjosti. Razmislite o zamenjavi ventilatorjev v prezračevalnih napravah z izredno tihimi.

V podjetju Weber menimo, da je skrb za ljudi in okolje, v katerem prebivajo, najpomembnejši del gradbene industrije. Zato pri zasnovi objektov in materialov vedno upoštevamo tudi sodobne zvočne izzive. Vlagamo v gradbene sisteme, nove materiale in tehnologije ter svoje izdelke razvijamo tako, da nudijo kar največje zvočno udobje.

4. Ušesni čepki in slušalke za preprečevanje hrupa

Ušesni čepki so lahko preprosta in učinkovita rešitev, ki vam ponoči zagotovi tišino in posledično dober spanec. Nosite jih lahko tudi podnevi, če se želite koncentrirati, lahko pa uporabite tudi slušalke za preprečevanje hrupa. Poslušanje sproščujoče in pomirjujoče glasbe ali zvoka pri nizki glasnosti lahko zmanjša vaš stres in izboljša vašo koncentracijo.

5. Ustvarite pozitivne zvoke

Če iz svojega okolja ne morete izločiti čisto vsega hrupa, ga lahko dodatno izničite z umirjenimi zvoki. Vetrni zvonovi, manjše notranje vodne fontane, prasketajoča drva v kaminu ali njihov zvočni posnetek, zvok dežja – vsi ti zvoki lahko prekrijejo neželen hrup iz okolice. Naprednejši način je naprava za beli šum, ki proizvaja zvok vseh slišnih frekvenc, podoben zvoku televizorja ali radia med postajami. Zvok, ki ga naprava proizvaja, pomirja, saj se možgani navadijo nanj in čez nekaj časa ne slišijo ničesar drugega.

Kako lahko tih dom izboljša vaše počutje

Raziskave obremenitev s hrupom se nadaljujejo, znanstveniki pa preučujejo tudi vpliv tišine na naša telesa in um ter naše splošno dobro počutje. V nadaljevanju predstavljamo nekatere prednosti, ki jih prinaša tih dom.

Zmanjšanje stresa

Naši možgani so se skozi evolucijo razvili tako, da hrup (zlasti močan hrup) povezujejo z nevarnostjo. Zvok je signal, ki sproži stresni odziv telesa, ne glede na to, ali to želimo ali ne. Ob odsotnosti hrupa ter zvoka se napetosti v telesu in umu sprostijo, stres pa se zmanjša. Raziskovalci so ugotovili, da je za sprostitev boljša čista tišina in ne sproščujoča glasba.

Izboljšan spanec

Moten spanec zaradi hrupa lahko vodi v nespečnost, izčrpanost, utrujenost in celo depresijo. Nasprotno pa lahko tihe noči in mirni trenutki med dnevom pomembno izboljšajo kakovost spanja in spočitost ter budnost in osredotočenost tekom dneva.

Povečana občutljivost

Če možganom ni treba predelati toliko hrupa ali zvoka, se lahko osredotočijo na druge čute. Ko se vam ni treba spopadati s stalnim stresom zaradi obremenitev s hrupom, se lahko bolje osredotočite na vid, vonj, okus in otip ter tudi na svoje misli, čustva in namene.

Regeneracija in rast možganskih celic

Raziskave so pokazale, da lahko tišina spodbudi nastanek novih celic v glavnem delu možganov, povezanem s spomini, učenjem in čustvi. Obstoječe celice se regenerirajo, novo nastale celice pa se diferencirajo v nevrone in integrirajo v sistem.

Izboljšan spomin

Tudi pri izostanku zvoka so vaši možgani dejavni. Celo pri popolni tišini ljudje pogosto sporočajo slušne halucinacije. Te so posledica delovanja tistega dela možganov, ki skrbi za sluh. Ko se vam ni treba ukvarjati s stresom zaradi hrupa iz okolice, lahko dobesedno slišite svoje misli. Vaš um vam lahko znova predvaja pogovore, prisluhnete lahko svojim mislim ali čustvom ter se spomnite zvokov, tonov, glasov ali glasbe – vse to vodi v izboljšan spomin.

Samorefleksija

Hrup naše možgane prisili v zaznavanje in predelovanje zvokov. Ob odsotnosti teh motečih dejavnikov in stimulacij pa se naši možgani sprostijo. To pa ne pomeni, da prenehajo delovati. Nasprotno, v njih se začnejo dogajati drugačne umske dejavnosti, s katerimi se lahko povežete. Prisluhnite dogajanju znotraj sebe, sprostite svoje misli in se osredotočite na notranjost ter svoj um napolnite s samorefleksijo.

Molk je zlato

Zdaj poznate negativne vplive stresnih zvokov in obremenitve s hrupom na vaše zdravje – upoštevajte naša navodila in si zagotovite tih dom. V tišini si lahko privoščite čas za razmislek in koncentracijo, obnovite svojo energijo in sprostite svoj um, izboljšate svoje zdravje ter tudi svoje fizično in duševno počutje. Ko boste enkrat užili prednosti tihega doma, si boste želeli najti še več priložnosti za sproščanje v tišini brez hrupa, ki vas sicer spremlja v vsakodnevnem življenju.